KONIEC SEZONU

Szanowni Widzowie, wyjątkowo wcześnie zakończyliśmy ten sezon artystyczny. Obecnie jesteśmy w trakcie przeprowadzki do obiektów naszego teatru po przebudowie i rozbudowie. Dlatego kasa teatru i Biuro Organizacji Widowni są nieczynne do odwołania.

Wkrótce na stronie internetowej teatru opublikujemy repertuar na pierwsze tygodnie nowego sezonu artystycznego. Prosimy śledzić nasze profile na Facebooku oraz na Instagramie - tam będziemy pokazywać m.in. postępy w przygotowaniach do wielkiego otwarcia teatru.

Do zobaczenia już wkrótce!

x

DYMNY

„Dymny” w reżyserii Krzysztofa Materny to spektakl-przypomnienie i spektakl-hołd dedykowany postaci Wiesława Dymnego, wielkiego artysty, człowieka wielu talentów.

 

Dymny był poetą, prozaikiem, scenarzystą, aktorem, plastykiem, satyrykiem i współtwórcą wielu kabaretów, w tym legendarnej krakowskiej Piwnicy pod Baranami. Aby unaocznić ogrom jego twórczości wystarczy powiedzieć, że samych tekstów piosenek napisał ponad trzysta, z czego wiele weszło na stałe do kanonu polskiej kultury.

Analiza dzieł Dymnego pokazuje przede wszystkim jego nieograniczoną wyobraźnię tworzącą nowe wszechświaty. Jest erudytą swobodnie poruszającym się wśród różnorodnych form i czerpiącym zarówno z tego, co „wysokie”, jak i z tego, co „niskie”. Z tego, co było i tego, co prorokuje, że będzie.

„Dymny” został pomyślany jako swoisty kolaż mający ukazać bogactwo i ponadczasowość jego twórczości.

Spektakl składa się z dwóch części. Część pierwsza osnuta jest wokół klimatu krakowskiej bohemy, w szczególności Piwnicy pod Baranami. Tworząca ją rajska cyganeria - artyści wszelkich dziedzin sztuki - przetrwała w pieśniach i opowieściach o tzw. „artystycznym piwnicznym życiu”, które łączyło w sobie upoetycznienie rzeczywistości z urzeczywistnieniem poezji.

Związki Teatru Polskiego, a szczególnie działającego w nim kabaretu Czarny Kot Rudy, z Piwnicą pod Baranami są niezwykłe. Wielokrotnie gościł on na swoich deskach artystów z Krakowa. Przez lata organizował poświęcone im – właśnie poprzez postać Wiesława Dymnego - Dymnalia. Tym, co połączyło oba kabarety było nie tylko opisywanie świata podobnymi metaforami, ale i po prostu najszczersza ludzka sympatia. Sam Piotr Skrzynecki mówił o artystach z Kota - „Moje brylanty ze Szczecina”, a oni nie pozostawali mu dłużni. Nic dziwnego, że portrety i Skrzyneckiego i Dymnego, zostały umieszczone wśród patronów szczecińskiego kabaretu.

Część druga spektaklu przenosi nas z Krakowa - małej ojczyzny artystów, do Ojczyzny Wielkiej - Polski. To zanurzenie się w źródle bijącym z polskiego folkloru, rodzimych obrzędów i tradycji. Polska przedstawiona jest też w drugim kontekście, przez pryzmat swojej skomplikowanej historii rzutującej na cechy narodowe, na tzw. „polską mentalność”. Nawiązania zarówno do polskiego folkloru, jak i polskiej historii, pokazują jak bardzo my, współcześni, jesteśmy z tej przeszłości stworzeni. Ta część „Dymnego” przywodzi na myśl wariację na temat „Wesela” Wyspiańskiego.

Zapraszamy na spektakl przepełniony nostalgią za tym, co minione, świadomością tego, co nas stworzyło i radością z różnorodności świata. A wszystko to opisał nam, i naszym potomnym, Wiesław Dymny.

 

Autor wykorzystanej fotografii: Wojciech Plewiński

 

RECENZJE/ WYWIADY:

 

Krzysztof Materna przygotowuje spektakl o Wiesławie Dymnym

Wiesław Dymny. Krakowski Leonardo da Vinci

Krzysztof Materna zagłosuje w Szczecinie, bo do premiery się stąd nie rusza

Dymny na scenie Teatru Polskiego - Radio Szczecin

Szczecin. Prapremiera spektaklu ,,Dymny'' w Teatrze Polskim

Krzysztof Materna: Dymny - zapomniany geniusz

TVP3 Szczecin - Menu kulturalne 10.12.2019

 

 

 

 

  • scenariusz i reżyseriaKrzysztof Materna
  • współpraca scenariuszowaAnna Dymna
  • współpraca filmowaMonika Wąs
  • scenografiaMariusz Napierała
  • kostiumyDorota Roqueplo
  • asystent kostiumografaSarah Wiśniewska
  • choreografia, ruch scenicznyJarosław Staniek
  • współpraca choreograficznaKatarzyna Zielonka
  • kierownictwo muzyczneKrzysztof Baranowski
  • asystent reżyseraAdrianna Szymańska
  • premiera9 listopada 2019
  • czas trwania2 godz. 25 min.
  • antrakty1